Nasz Program
Dlaczego najSENsowniejszy program edukacyjny?
Wieloletnie doświadczenia w pracy z dziećmi polonijnymi (dwujęzycznymi lub wielojęzycznymi), forma pracy szkoły polonijnej (jeden dzień nauki, dodatkowy dzień szkoły), możliwości dzieci, jak i potrzeby nauczycieli (brak odpowiednich materiałów na rynku wydawniczym) doprowadziły do powstania autorskiego programu nauczania, podręczników, dostosowanych do nich scenariuszy lekcji oraz materiałów dydaktycznych niezbędnych do ich realizacji.
W wyniku poszukiwań najlepszych rozwiązań edukacyjnych proponujemy połączenie metod, które w zestawieniu dają niezwykle skuteczne rezultaty (metody aktywizujące, ocenianie kształtujące, programowanie języka polskiego, komunikacyjne metody nauczania języka polskiego, elementy Metody Krakowskiej w tym Symultaniczno – Sekwencyjna Nauka Czytania® ). Program Nauczania Języka Polskiego Dzieci Polonijnych SEN został przygotowany na pięciu poziomach dla dzieci w wieku od 4 do 9 lat.


Każdy poziom obejmuje pakiet edukacyjny, składający się z zestawu podręczników, scenariuszy zajęć oraz dodatkowych materiałów dydaktycznych ułatwiających ich realizację. Głównym celem pracy programem SEN jest umożliwienie dzieciom polonijnym opanowania języka polskiego poprzez pomoc nauczycielom w przygotowaniu zajęć i materiałów na te zajęcia.
Pakiet programu SEN to bogata baza scenariuszy i materiałów do wykorzystania na zajęciach w szkołach polonijnych, przedszkolach, grupach zabawowych oraz w edukacji domowej wraz z podręcznikami, będącymi pomocą dydaktyczną w realizacji scenariuszy.
JAK SIĘ SPRAWDZA PROGRAM EDUKACYJNY SEN?
OPINIA: Polska Szkoła IDEA w Athlone, Irlandia
Przygoda z Podręcznikami SEN rozpoczęła się w Polskiej Szkole IDEA wraz z udziałem w Szkoleniu realizowanym w ramach Globalnego Ośrodka Dydaktycznego, które odbyło się w sierpniu 2019 roku w malowniczych Górach Wicklow.
To tutaj, w weekendowym cyklu wykładowo-warsztatowym Nauczyciele zdobyli praktyczne informacje dotyczące metody Symultaniczno-Sekwencyjnej Nauki Czytania opracowanej przez profesor J. Cieszyńską-Rożek. Po ich ukończeniu nasza Kadra Pedagogiczna jednogłośnie zadecydowała o wprowadzeniu Podręczników SEN od najbliższego roku szkolnego, widząc w nich skuteczne wyjście naprzeciw wyzwaniom edukacji polonijnej.
Od roku szkolnego 2019/2020 pracujemy zatem na Podręcznikach Wydawnictwa SEN: serii „Uczę się czytać”, przeznaczonej dla dzieci w wieku 4-5 lat oraz ”Czytam i piszę” dla uczniów klasy pierwszej, którzy w tym roku szkolnym realizują już kolejną jej część, mianowicie: „Uczę się, bawię i poznaję świat”.


Jak się szybko okazało, był to bardzo dobry wybór, ponieważ program nauczania zbudowany został z wykorzystaniem metod aktywizujących, ze szczególnym uwzględnieniem pedagogiki zabawy Klanzy, której wielkimi fanami byliśmy już od lat.
Bazując na naturalnych dla dziecka etapach nauki czytania, poszczególne zajęcia proponowane zostały z zachowaniem zasad stopniowania trudności, wspomagane ćwiczeniami ogólnorozwojowymi oraz motoryki małej i dużej, a także programowaniem języka. Dzięki Podręcznikom SEN nasi Uczniowie przekonali się, że wczesna nauka czytania (już dla cztero i pięciolatków!) jest przyjemnością, a nie szkolnym obowiązkiem.
Dodatkowym atutem serii Podręczników Wydawnictwa Edukacyjnego SEN jest dedykowana obudowa metodyczna, zawierająca szczegółowe scenariusze zajęć, które krok po kroku pokazują jak z wykorzystaniem metod aktywizujących prowadzić poszczególne jednostki lekcyjne. Na zajęciach zawsze jest wesoło, aktywnie, kreatywnie a wszystko zgodnie z hasłem: przez zabawę do nauki.

Po roku pilotażu i ewaluacji nie mieliśmy wątpliwości, że będziemy kontynuować realizację Podstawy Programowej dla uczniów polskich uczących się za granicą, właśnie w oparciu o ofertę Wydawnictwa Edukacyjnego SEN.

Otrzymaliśmy od Uczniów i Rodziców wiele ciepłych słów uznania, jedną z nich, opinię Mamy dziewczynki z klasy 2, przytoczę tutaj: “Córka dopiero zaczęła Polską Szkołę tak naprawdę, a już widzę ogromny progres zwłaszcza jeśli chodzi o pisanie. A zainteresowanie polską kulturą, polską historią itp. nie do opisania! 🙂
Dziękujemy!”
Z radością i pełnym przekonaniem o wysokich walorach merytorycznych i metodycznych serii Podręczników Wydawnictwa Edukacyjnego SEN, polecam niniejsze publikacje.
Magdalena Grześkiewicz
Dyrektor Polskiej Szkoły IDEA w Athlone, Irlandia
W Polskiej Szkole Polanka w Ennis po roku pracy na materiałach Wydawnictwa Edukacyjnego SEN wspólnie z innymi nauczycielami zdecydowaliśmy, że w nowym roku szkolnym, wszystkie nasze klasy od przedszkola do klasy 3, będą pracowały na podręcznikach i Inspiratorach SEN.
Kilku nauczycieli postanowiło podzielić się swoimi wrażeniami na temat materiałów edukacyjnych SEN.
Oto opinia Pani Kasi:
“We wrześniu 2021 rozpoczęłam pracę w polskiej szkole Polanka, w grupie przedszkolnej. Wybrałam pracę z podręcznikiem z wydawnictwa SEN, gdyż wydał mi się on najodpowiedniejszą opcją dla tej grupy. Podręczniki te są dedykowane do nauczania języka polskiego w szkołach polonijnych, a zatem kładą nacisk na naukę czytania, zajęcia odbywają się raz w tygodniu. Bardzo spodobał mi się w podręczniku, ułatwiający planowanie zajęć, podział na tygodnie i miesiące. Nigdy wcześniej jednak nie pracowałam z Metodą Krakowską, dlatego dostęp do scenariuszy w Inspiratorach, a także darmowych webinarów i Fabryki Inspiracji okazał się niezmierną pomocą. Propozycji zabaw, w każdym scenariuszu jest na tyle dużo, że spokojnie można było wybrać te, które w danej grupie dzieci, sprawdzały się najlepiej. Podsumowując, program SEN jest fantastyczną bazą do planowania zajęć, webinary i Fabryka Inspiracji nieocenioną okazją do bezpośredniego kontaktu z jego twórcami, szansą do zadawania pytań.”
Opinia Pani Judyty:
“Materiał w podręczniku jest dopasowany do wieku i nie sprawiał dzieciom problemu. Zabawy i propozycje w Inspiratorach, dla kogoś, kto nie zna Metody Krakowskiej czy Metody symultaniczno-sekwencyjnej na pewno okazują się pomocne. Jednak ja stosowałam swój własny system w oparciu o te Metody, gdyż pracuję na nich od ponad 4 lat. Także według mojej opinii propozycje dla osób początkujących na pewno są dobrym startem, a dla osób z dużym doświadczeniem mogą służyć jako uzupełnienie, a nie do końca jako całościowy program zajęć.”
Mogę również dodać kilka słów od siebie: Podobało mi się, że podręczniki są takie kolorowe, kreatywne i nie są to żmudne i nudne ćwiczenia do nauki pisania. Kilka razy brałam udział w comiesięcznych spotkaniach Fabryki Inspiracji, gdzie autorki podręczników prezentowały wspaniałe pomysły na realizację zajęć. Nieraz wykorzystywałam je w mojej klasie. Mam nadzieję, że owe spotkania będą się odbywały się nadal.
Nie możemy się doczekać pracy z materiałami edukacyjnymi SEN w kolejnym roku szkolnym, na pewno będzie to świetna zabawa dla naszych uczniów i wielka pomoc dla nauczycieli, którzy w większości nie mają dużego doświadczenia w nauczaniu dzieci polonijnych.
Beata Ćwirko
Dyrektor Polskiej Szkoły Polanka w Ennis, Irlandia
CZEKAMY NA TWOJĄ OPINIĘ
Jeśli korzystasz z Programu Edukacyjnego SEN, podręczników z ćwiczeniami, scenariuszy zajęć czy pomocy dydaktycznych i chcesz podzielić się swoimi wrażeniami, to napisz do nas!
