Podręczniki

Seria podręczników z ćwiczeniami została napisana dla dzieci dwujęzycznych, które uczą się języka polskiego jako odziedziczonego. Oparta jest na założeniu, że im wcześniej rozpocznie się naukę języka polskiego, a także naukę czytania, tym szybciej będą tego efekty. Treści oraz ilość materiału do realizowania zostały dostosowane do potrzeb i wieku dzieci.

Materiał zawarty w książkach jest ciekawy, przyjemny i dedykowany dzieciom polonijnym. Zawiera autorskie czytanki i wiersze. Dzieci utożsamiają się z bohaterami podręczników. Książki są spersonalizowane i stworzone tak, aby dotyczyły każdego dziecka, jego osobistych doświadczeń i przeżyć, dzięki temu praca z nimi jest efektywniejsza. Mając na uwadze fakt, że dzieci polonijne są dwukulturowe, podręczniki prezentują Polskę jako odległą rzeczywistość, mając na celu przybliżenie jej w jak najbardziej atrakcyjnym wydaniu, odnosząc ją jednocześnie do rzeczywistości kraju zamieszkania. Książki są interaktywne także dla rodziców, w swoisty sposób „rozmawiają z nimi”, przekazując istotne informacje lub tłumacząc pewne znaczące kwestie.

Podręczniki z ćwiczeniami Wydawnictwa SEN:
Seria “Uczę się czytać” – grupa docelowa 4-5 lat (przedszkole)
Seria “Uczę się czytać i pisać” – grupa docelowa 5-6 lat (zerówka)
Seria “Czytam i piszę” Poziom 1 – grupa docelowa 6-7 lat (klasa 1- dzieci rozpoczynające naukę w szkole polonijnej)
Seria “Czytam i piszę” Poziom 2 – grupa docelowa 6-7 lat (klasa 1- dzieci kontynuujące naukę w szkole polonijnej)
Seria “Uczę się, bawię i poznaję świat” – grupa docelowa 7-8 (klasa 2)
Seria “Uczę się, bawię i poznaję Polskę” – grupa docelowa 8-9 (klasa 3)

 

Przewodniki
Metodyczne

Przewodniki metodyczne zapoznają nauczycieli z Programem Nauczania Dzieci Polonijnych SEN. Omawiają główne techniki i zasady pracy z dziećmi wielojęzycznymi i wielokulturowymi, które były dla autorek najważniejsze w trakcie tworzenia zarówno podręczników jak i scenariuszy. Przybliżają sytuację dwujęzyczności, mówią o specyfice szkoły polonijnej, opisują podręczniki, metodę wczesnej nauki czytania (Metodę Symultaniczno-Sekwencyjną®), programowanie języka, ćwiczenia funkcji poznawczych, techniki aktywizujące, ocenianie kształtujące, proponowane zasady zachowań komunikacyjnych między nauczycielem a uczniem.

Najważniejszą zawartością przewodników metodycznych są scenariusze zajęć. Przeprowadzają one nauczyciela krok po kroku przez każdy temat – pokazują, jakie materiały należy przygotować oraz szczegółowo opisują działania i zabawy proponowane w trakcie zajęć.

Oprócz scenariuszy zajęć, w przewodnikach umieszczone zostały tabele ze szczegółowym rozkładem materiału, zawierające treści programowe dotyczące kształcenia językowego, kulturowego oraz wiedzy o Polsce, a także kompetencje językowe i kręgi tematyczne z Podstawy Programowej dla uczniów polskich uczących się za granicą. Ponadto tabele wprowadzanych i utrwalanych sylab oraz tabela materiału programowania języka polskiego.

Nasze scenariusze zajęć są bogatą propozycją inspiracji i pomysłów dla nauczycieli. To zbiór sprawdzonych zabaw i ćwiczeń, które łatwo modyfikować i dostosowywać do potrzeb i możliwości swoich uczniów. Scenariusze są częścią Programu Nauczania Dzieci Polonijnych SEN. Są bazą do prowadzenia zajęć, zakładającą budowanie kompetencji językowych dzieci w działaniu, w oparciu o metody aktywizujące – podstawą jest aktywne uczestnictwo dzieci w zajęciach. Zawierają treści nauczania zgodne z Podstawą programową dla polskich uczniów poza granicami.
W scenariuszach znajdują się:

  • informacje o tym, co nauczyciel powinien przygotować do realizacji zajęć,
  • realizowane treści,
  • opisane zajęcia – od powitania, wprowadzenia do tematu, poprzez propozycje działań opartych na metodach aktywizujących wykorzystujących różne środki wyrazu i proste materiały, po podsumowanie zajęć i propozycję zadania domowego,
  • aktywności rozwijające naukę czytania, oparte na Symultaniczno – Sekwencyjnej Nauce Czytania® oraz dodatkowe propozycje ćwiczeń ogólnorozwojowych,
  • propozycje programowania języka polskiego, czyli wprowadzanie systemu językowego oraz gramatycznego poprzez metody aktywizujące,
  • komentarze i informacje, pomagające w zrozumieniu trudnych zagadnień, które zwracają uwagę na istotne kwestie merytoryczne i metodyczne,
  • zagadnienia matematyczne, które oparte są na praktycznym rozwijaniu języka matematycznego,
  • propozycje metod aktywizujących, w tym pedagogiki zabawy, sprawdzone i przepracowane z dziećmi uczącymi się poza granicami.

Pomoce Dydaktyczne

Praktyczne pomoce dydaktyczne to materiały dodatkowe dostosowane do poszczególnych jednostek lekcyjnych. Można je zakupić pojedynczo lub w proponowanych pakietach. Zostały opracowane oraz dostosowane do scenariuszy i podręczników z ćwiczeniami spójnymi z Programem Nauczania Dzieci Polonijnych SEN.

Można je wykorzystywać do wszelkich aktywnych działań z dziećmi.
Gotowe propozycje pomocy dydaktycznych to między innymi: pakiety sylab, wyrazy – etykiety do proponowanych działań, karty, kartoniki z obrazkami.
Są one ogromną pomocą dla zapracowanych Nauczycieli.

Gry i Książki

W ramach naszej oferty chcemy zaproponować także szeroki wybór gier, książek i wiele innych materiałów, które uatrakcyjnią i ubogacą czas zarówno Nauczycieli, Rodziców, a przede wszystkim Dzieci! Dla każdego coś miłego:)