nasi eksperci
Poznaj grono naszych ekspertów, bez których wsparcia, pomocy, wiedzy, zaufania, empatii i życzliwej opieki, nie byłoby Edukacji SEN. Dopóki Ekipa Ekspertów jest z nami, macie pewność, że nie zeszliśmy na edukacyjne manowce.
Lucyna Bzowska
Pedagog z bogatym doświadczeniem pracy w nauczaniu zintegrowanym. Certyfikowana Trenerka III stopnia Polskiego Stowarzyszenia Pedagogów i Animatorów KLANZA. Posiada specjalistyczne kwalifikacje w zakresie projektowana, prowadzenia oraz opiniowania zajęć z obszaru edukacji i kultury oraz uprawnienia do superwizowania i opiniowania szkoleń. Pełni role konsultacyjne i doradcze. Od ponad 20 lat wdraża pedagogikę zabawy w proces dydaktyczny i wychowawczy.
Pedagog z bogatym doświadczeniem pracy w nauczaniu zintegrowanym. Certyfikowana Trenerka III stopnia Polskiego Stowarzyszenia Pedagogów i Animatorów KLANZA. Posiada specjalistyczne kwalifikacje w zakresie projektowana, prowadzenia oraz opiniowania zajęć z obszaru edukacji i kultury oraz uprawnienia do superwizowania i opiniowania szkoleń. Pełni role konsultacyjne i doradcze. Od ponad 20 lat wdraża pedagogikę zabawy w proces dydaktyczny i wychowawczy. Szkoli nauczycieli polskich. Od 6 lat szkoli nauczycieli polonijnych - warsztaty, konferencje, szkolenia i jest ekspertem pracującym w ODN Stowarzyszenie Wspólnota Polska. Swoimi doświadczeniami dzieli się w licznych publikacjach kierowanych do nauczycieli klas I-III. Współautorka pakietów edukacyjnych, podręczników oraz autorskiego programu nauczania SEN - Szybkiego, Efektywnego, Nowatorskiego Nauczania Języka Polskiego Dzieci Polonijnych. Jest autorką i koordynatorka wielu projektów organizowanych przez PSPiA KLANZA.
Dr Elżbieta Ławczys
Jest doktorem językoznawstwa, logopedą, terapeutą szkoły krakowskiej, nauczycielem języka polskiego jako obcego - ale bardzo cieszymy się, że zamiast recept, wypisuje nam piękne i mądre zdania w języku polskim. Pani Ela jest autorką wielu książek i napisała dla nas większość tekstów, o czym możemy się przekonać na kartach naszych pięknych podręczników. Z zapałem zajmuje się tematem dwujęzyczności i wielojęzyczności. Jest ekspertem w dziedzinie technik nauczania języka drugiego.
Jest doktorem językoznawstwa, logopedą, terapeutą szkoły krakowskiej, nauczycielem języka polskiego jako obcego - ale bardzo cieszymy się, że zamiast recept, wypisuje nam piękne i mądre zdania w języku polskim. Pani Ela jest autorką wielu książek i napisała dla nas większość tekstów, o czym możemy się przekonać na kartach naszych pięknych podręczników. Z zapałem zajmuje się tematem dwujęzyczności i wielojęzyczności. Jest ekspertem w dziedzinie technik nauczania języka drugiego. O programowaniu języka i praktycznym zastosowaniu Metody Krakowskiej wie bardzo dużo i tyle samo potrafi przekazać. Wszędzie, gdzie się pojawia, propaguje Metodę Symultaniczno-Sekwencyjną wczesnej nauki czytania. W wakacje zwykle jest opiekunem merytorycznym turnusów wakacyjnych dla rodzin z dziećmi dwujęzycznymi. Jest autorką poczytnego i popularnego wśród środowisk polonijnych bloga www.dwujezycznosc.blogspot.com oraz współautorką pakietów edukacyjnych, podręczników oraz autorskiego programu nauczania SEN - Szybkiego, Efektywnego, Nowatorskiego Nauczania Języka Polskiego Dzieci Polonijnych. Zainteresowanie tematem dwujęzyczności i dwukulturowości to efekt emigracji i osobistych doświadczeń z wieloletniego pobytu z rodziną w Austrii i Niemczech. Obecnie mieszka w Polsce.
Dr hab. Marta Korendo
Jest filologiem polskim i neurologopedą, profesorem krakowskiego Uniwersytetu Pedagogicznego. Prowadzi diagnozę i terapię dzieci z różnymi zaburzeniami komunikacji językowej – autystycznych, z zespołem Aspergera, z zespołem Downa, alalią, afazją dziecięcą, dyslektycznych i niesłyszących oraz dwujęzycznych. Naukowe zainteresowania kieruje głównie w stronę znaczenia języka dla procesów poznawczych i społecznych,
Jest filologiem polskim i neurologopedą, profesorem krakowskiego Uniwersytetu Pedagogicznego. Prowadzi diagnozę i terapię dzieci z różnymi zaburzeniami komunikacji językowej – autystycznych, z zespołem Aspergera, z zespołem Downa, alalią, afazją dziecięcą, dyslektycznych i niesłyszących oraz dwujęzycznych. Naukowe zainteresowania kieruje głównie w stronę znaczenia języka dla procesów poznawczych i społecznych, skutecznych sposobów budowania systemu językowego w umysłach dzieci z dysfunkcjami rozwojowymi oraz dzieci dwu- i wielojęzycznych. Jest autorką ponad 60 artykułów opisujących problemy komunikacyjne oraz ich przyczyny i sposoby terapii, monografii „Jak dzieci niesłyszące czytają teksty podręczników szkolnych” (2009) i „Językowa interpretacja świata w wypowiedziach osób z zespołem Aspergera” (2013) oraz współautorką „Wczesnej interwencji terapeutycznej” (2007) i testu (SWM) do badania zagrożenia dysleksją. Aktywnie współpracuje ze środowiskiem praktyków-terapeutów, nauczycieli oraz rodziców w Polsce i za granicą, upowszechniając wiedzę o sposobach stymulacji i terapii funkcji językowych i poznawczych.
Prof. Jagoda Cieszyńska-Rożek
Prof. zw. dr hab. Jagoda Cieszyńska-Rożek, psycholog, logopeda – kieruje Katedrą Logopedii i Zaburzeń Rozwoju w Uniwersytecie Pedagogicznym w Krakowie. Jest także dyrektorem merytorycznym Centrum Metody Krakowskiej. Zainteresowania naukowe dotyczą autyzmu, dysleksji, dwu i wielojęzyczności, nabywania i rozwoju systemu językowego dzieci z zaburzeniami komunikacji językowej. Jest twórcą Symultaniczno-Sekwencyjnej Nauki Czytania®
Prof. zw. dr hab. Jagoda Cieszyńska-Rożek, psycholog, logopeda – kieruje Katedrą Logopedii i Zaburzeń Rozwoju w Uniwersytecie Pedagogicznym w Krakowie. Jest także dyrektorem merytorycznym Centrum Metody Krakowskiej. Zainteresowania naukowe dotyczą autyzmu, dysleksji, dwu i wielojęzyczności, nabywania i rozwoju systemu językowego dzieci z zaburzeniami komunikacji językowej. Jest twórcą Symultaniczno-Sekwencyjnej Nauki Czytania®, wykorzystywanej w przedszkolach, szkołach, poradniach w Polsce, w Międzynarodowej Szkole CSI w Lyonie, w Szkole SEN w Dublinie. Stworzoną przez siebie Metodę Krakowską opisała w książkach; Metoda krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci. Z perspektywy fenomenologii, neurobiologii i językoznawstwa, 2014, Kraków: Wydawnictwo Centrum Metody Krakowskiej. Neurobiologiczne podstawy rozwoju poznawczego. Słuch, i Neurobiologiczne podstawy rozwoju poznawczego 2019, Kraków: Wydawnictwo Centrum Metody Krakowskiej. Neurobiologiczne podstawy rozwoju poznawczego. Ruch. 2020, Kraków: Wydawnictwo Centrum Metody Krakowskiej. Wypromowała 14 doktorantów.
dr Stella Strzemecka
Wykładowczyni i badaczka Uniwersytetu Jagiellońskiego, doktor w dziedzinie nauk społecznych w dyscyplinie nauki socjologiczne (Instytut Socjologii UJ, 2020), jedna z ekspertek kampanii społecznej „Kto Ty Jesteś?” (2018 – aż do teraz), absolwentka Studium Pedagogicznego UJ (wiedza o społeczeństwie, 2016/2017), badaczka wizytująca Uniwersytetu w Oslo. Specjalizuje się w zagadnieniach związanych z migracjami rodzinnymi i politykami integracyjnymi,
Wykładowczyni i badaczka Uniwersytetu Jagiellońskiego, doktor w dziedzinie nauk społecznych w dyscyplinie nauki socjologiczne (Instytut Socjologii UJ, 2020), jedna z ekspertek kampanii społecznej „Kto Ty Jesteś?” (2018 – aż do teraz), absolwentka Studium Pedagogicznego UJ (wiedza o społeczeństwie, 2016/2017), badaczka wizytująca Uniwersytetu w Oslo (2014, 2016).
Specjalizuje się w zagadnieniach związanych z migracjami rodzinnymi i politykami integracyjnymi, w tym szczególnie z migracjami dzieci. Eksploruje tematykę adaptacji, wielojęzyczności, wielokulturowości i tożsamości w ujęciu interdyscyplinarnym (m. in. socjologia, psychologia, pedagogika, socjolingwistyka, demografia) oraz wieloperspektywicznym (m. in. głos dzieci, rodzin, nauczycieli, pracowników socjalnych, decydentów politycznych).
W latach 2013-2016 prowadziła badania nad przebiegiem procesu adaptacji dzieci polskich imigrantów w Norwegii (rozprawa doktorska pt. „Uwarunkowania procesu adaptacji dzieci polskich imigrantów. Na przykładzie badań w Norwegii”).
Współpracuje z rodzinami migracyjnymi i szkołami polonijnymi na świecie oraz kadrą pedagogiczną w Polsce i za granicą. Wygłasza wykłady i prelekcje, prowadzi szkolenia
i warsztaty. Angażuje się w rozmaite projekty naukowe i edukacyjne, związane z dziećmi-migrantami i kolejnymi pokoleniami urodzonymi na emigracji, starając się upowszechniać ich rezultaty na jak największą skalę.
Autorka materiałów edukacyjnych z serii "Kameleon NEON. W poszukiwaniu ja™
Prof. Justyna Gulczyńska
Prof. UAM dr hab. Justyna Gulczyńska Ekspert od wielokulturowości. Pedagog, historyk wychowania, logopeda, specjalista w zakresie emisji głosu. W swojej pracy naukowej koncentruje się na problematyce edukacyjno–wychowawczej obszarówzwiązanych z edukacją i szkolnictwem XIX i XX wieku oraz współcześnie. W tym zakresie prowadzi badania obejmujące edukację instytucjonalną, systemy oświatowe, edukację alternatywną i innowacyjną,
Prof. UAM dr hab. Justyna Gulczyńska Ekspert od wielokulturowości. Pedagog, historyk wychowania, logopeda, specjalista w zakresie emisji głosu. W swojej pracy naukowej koncentruje się na problematyce edukacyjno–wychowawczej obszarówzwiązanych z edukacją i szkolnictwem XIX i XX wieku oraz współcześnie. W tym zakresie prowadzi badania obejmujące edukację instytucjonalną, systemy oświatowe, edukację alternatywną i innowacyjną, zarówno z perspektywy historycznej, jak i współczesnej. Prowadzi również badania dotyczące aspektu edukacji wobec wielokulturowości, ze szczególnym uwzględnieniem edukacji i wychowania w środowiskach dwujęzycznych, wielojęzycznych, dwukulturowych, wielokulturowych, rozpatrywanych zarówno z perspektywy współczesnej związanej z potężną falą emigracji Polaków, jak też w ujęciu historycznym Polaków emigrujących. Współtwórczyni wydziałowej grupy badawczej Edukacja dla Dziedzictwa Kulturowego działającej na Wydziale Studiów Edukacyjnych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, współpracującej m.in. ze szkołami polonijnymi w Irlandii, Holandii, Portugalii. Współpracuje ze Zrzeszeniem Nauczycieli Polskich w USA, koordynującym m.in. pracę szkół polonijnych w Stanach Zjednoczonych Ameryki Północnej, w zakresie dziedzictwa w warunkach dwujęzyczności, dwukulturowości. Autorka licznych prac naukowo – badawczych. Dorobek: dwie prace monograficzne; dwie książki pod współredakcją; ok. 60 publikacji w wydawnictwach ciągłych czasopism znajdujących się na listach A, B oraz pozycji zbiorowych; liczne biogramy, recenzje, sprawozdania, wykazy bibliograficzne. Bierze czynny udział w wielu konferencjach naukowych, krajowych i zagranicznych. Członek Rady Naukowej Wydziału Studiów Edukacyjnych UAM oraz Rady Zwyczajnej WSE UAM. Członek komisji ds. doktorskich WSE UAM. Członek Towarzystwa Historii Edukacji (THE) oraz International Standing Conference for the History of Education (ISCHE)
TRENERZY
Marianna Brzozowska
Absolwentka Filologii Polskiej i Klasycznej Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Od 2011 związana z Polską Szkołą SEN w Dublinie, gdzie uczy języka polskiego pełni funkcję managera. Autorka programów i scenariuszy edukacyjnych. Trener i Dyrektor Operacyjny Globalnego Ośrodka Dydaktycznego – GOD i Wydawnictwa Edukacyjnego SEN. Specjalista od projektów edukacyjnych i wymian międzynarodowych. W 2017 roku nominowana do tytułu polonijnego nauczyciela roku. Pomysłodawczyni i autorka projektu nowatorskiego dwujęzycznego przedszkola opartego na dwóch systemach edukacyjnych polskim i irlandzkim.
Tomasz Bastkowski
Współzałożyciel Stowarzyszenia Edukacyjnego Nauczycieli oraz wieloletni dyrektor i nauczyciel języka polskiego w Szkole Polonijnej SEN. Prezes Stowarzyszenia KID - organizacji parasolowej zrzeszającej szkoły polonijne oraz inne podmioty działające dla Polonii w Irlandii. Autor sztuk teatralnych, tekstów do piosenek, scenarzysta, autor wierszy i tekstów do podręczników dla dzieci polonijnych. Laureat nagrody Language Ambasador Uniwersytetu Irlandzkiego pod egidą UE.
Współzałożyciel Stowarzyszenia Edukacyjnego Nauczycieli oraz wieloletni dyrektor i nauczyciel języka polskiego w Szkole Polonijnej SEN. Prezes Stowarzyszenia KID - organizacji parasolowej zrzeszającej szkoły polonijne oraz inne podmioty działające dla Polonii w Irlandii. Autor sztuk teatralnych, tekstów do piosenek, scenarzysta, autor wierszy i tekstów do podręczników dla dzieci polonijnych. Laureat nagrody Language Ambasador Uniwersytetu Irlandzkiego pod egidą UE. Pomysłodawca i jeden z ekspertów kampanii „Kto ty jesteś” zrealizowanej z Fundacją Pomocy Polaków na Wschodzie, promującej podtrzymywanie języka polskiego wśród rodzin na emigracji oraz naturalną dwujęzyczność. Pomysłodawca i realizator projektu - Szkoła w Pendrive - Jak zakładać, prowadzić szkoły polonijne w Irlandii. Pomysłodawca Wydawnictwa Edukacyjnego SEN i Globalnego Ośrodka Dydaktycznego. Prowadzi szkolenia dla dyrektorów szkół i nauczycieli w Polsce, Irlandii i na całym świecie - zdalnie przez webinaria internetowe. Współorganizator i koordynator licznych programów wymiany dla dzieci i młodzieży polonijnej na terenie kraju i za granicą.
Agnieszka Matys-Foley
Nauczyciel języka polskiego oraz angielskiego z wieloletnim dorobkiem w pracy dydaktycznej w Polsce oraz w środowisku polonijnym. Absolwentka filologii angielskiej na Uniwersytecie w Gdańsku oraz studiów podyplomowych Nauczanie Języka Polskiego i Kultury na Uniwersytecie Śląskim. 16 lat doświadczenia w edukacji , w tym 10 lat w Szkole Polonijnej SEN w Dublinie, gdzie pełni funkcję wicedyrektora, prowadzi zajęcia z języka polskiego jako dziedziczonego, lektorat dla obcokrajowców,
Nauczyciel języka polskiego oraz angielskiego z wieloletnim dorobkiem w pracy dydaktycznej w Polsce oraz w środowisku polonijnym. Absolwentka filologii angielskiej na Uniwersytecie w Gdańsku oraz studiów podyplomowych Nauczanie Języka Polskiego i Kultury na Uniwersytecie Śląskim. 16 lat doświadczenia w edukacji , w tym 10 lat w Szkole Polonijnej SEN w Dublinie, gdzie pełni funkcję wicedyrektora, prowadzi zajęcia z języka polskiego jako dziedziczonego, lektorat dla obcokrajowców, koordynuje pracę i prowadzi szkolenia dla zespołu polonistów. Współautorka licznych scenariuszy lekcji i materiałów edukacyjnych. Konsultantka merytoryczna kampanii "Kto ty jesteś", propagującej dwujęzyczność i podtrzymywanie języka ojczystego wśród rodzin na emigracji. W obszarze jej zainteresowań jest rozwój mowy i języka u dzieci dwujęzycznych, zastosowanie metod aktywizujących i elementów glottodydaktyki w nauczaniu języka polskiego oraz kształcenie językowe dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się. Prywatnie dumna mama trójki w pełni dwujęzycznych dzieci oraz żona zakochanego w Polsce Irlandczyka.
Joanna Prusak
Absolwentka Wydziału Historycznego na Uniwersytecie Adama Mickiewicza w Poznaniu na kierunku Historia Sztuki, gdzie uzyskała tytuł magistra. Ukończony kurs pedagogiczny na tym samym wydziale uprawniający do nauczania historii, historii sztuki, plastyki oraz kultury.
Absolwentka studiów podyplomowych na kierunku Dziennikarstwo i Public Relations na Instytucie Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Wrocławskiego, ze specjalizacją Radio i Telewizja.
Od 5 lat nauczycielka historii w Polskiej Szkole SEN, współautorka programu nauczania historii. Fotografka i graficzka komputerowa.
Alina Godlewska
Absolwentka Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszcz na wydziale pedagogicznym, ze specjalizacją Kształcenie zintegrowane i nauczanie języka angielskiego. Nauczycielka z wieloletnim doświadczeniem w pracy dydaktycznej w Polsce oraz w Irlandii. Dyrektor merytoryczny Wydawnictwa Edukacyjnego SEN i Globalnego Ośrodka Dydaktycznego. Koordynatorka reformy programowej nauczania wczesnoszkolnego w Polskiej Szkole SEN w Dublinie opartej o kompatybilność systemów edukacyjnych, wczesną naukę czytania i metody aktywizujące. Współautorka Programu Nauczania SEN.
Absolwentka Uniwersytetu Kazimierza Wielkiego w Bydgoszcz na wydziale pedagogicznym, ze specjalizacją Kształcenie zintegrowane i nauczanie języka angielskiego. Nauczycielka z wieloletnim doświadczeniem w pracy dydaktycznej w Polsce oraz w Irlandii. Dyrektor merytoryczny Wydawnictwa Edukacyjnego SEN i Globalnego Ośrodka Dydaktycznego. Koordynatorka reformy programowej nauczania wczesnoszkolnego w Polskiej Szkole SEN w Dublinie opartej o kompatybilność systemów edukacyjnych, wczesną naukę czytania i metody aktywizujące. Współautorka Programu Nauczania SEN. Specjalista Symultaniczno-Sekwencyjnej Nauki Czytania®..Autorka licznych kart programowych, scenariuszy zajęć, materiałów edukacyjnych i programów. Współautorka pakietów edukacyjnych, podręczników oraz autorskiego programu nauczania SEN - Szybkiego, Efektywnego, Nowatorskiego Nauczania Języka Polskiego Dzieci Polonijnych. Prowadzi szkolenia i warsztaty z zakresu promocji wczesnej nauki czytania oraz nowatorskich metod nauczania dla nauczycieli oraz rodziców w Polsce i poza jej granicami. Prowadzi również zajęcia indywidualne i grupowe dla dzieci polskich, polonijnych i migrujących.
Aneta Zawacka – Uveges
Absolwentka Uniwersytetu Warszawskiego Wydziału Pedagogicznego, ze specjalizacją edukacja wczesnoszkolna.
Nauczyciel z wieloletnim doświadczeniem w pracy dydaktycznej. Dyrektor nauczania zintegrowanego w Polskiej Szkole SEN w Dublinie oraz współautorka pakietów edukacyjnych, podręczników oraz autorskiego programu nauczania SEN – Szybkiego, Efektywnego, Nowatorskiego Nauczania Języka Polskiego Dzieci Polonijnych. Specjalista Symultaniczno-Sekwencyjnej Nauki Czytania®.
Prowadzi warsztaty dla nauczycieli polonijnych, a także spotkania informacyjne dla rodziców z zakresu pracy z dzieckiem dwujęzycznym i wspierania procesu nauki czytania i pisania. Prywatnie mama dzieci wielojęzycznych i entuzjastka Metody Krakowskiej.
Marzena Panfil
Absolwentka Szkoły Głównej Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie – wydział ekonomiczny, gdzie otrzymała tytuł magister inżynier . Studia z elementami socjologii, pedagogiki i filozofii. Absolwentka studium turystyki z elementami geografii oraz hotelarstwa. Nauczycielka geografii w Polskiej Szkole SEN w Dublinie. Koordynator wydarzeń sportowych, wyjazdów edukacyjno-turystycznych oraz WOŚP. Nauczyciel wspomagający w irlandzkiej szkole specjalnej dla dzieci autystycznych w Dublinie.
Aleksandra Mosiądz
Nasza Pani Ola to wspaniały neurologopeda, wychowawca, świetny nauczyciel i zarazem wielki pracuś. W swojej pracy łączy Metodę Krakowską z metodami Aktywizacyjnymi. Autorka debiutanckiego podręcznika do klasy Zero Junior w wieku dwudziestu kilku lat. Duma, chluba i świetlana przyszłość Polskiej Szkoły SEN w Dublinie. Absolwentka Uniwersytetu Szczecińskiego oraz Wrocławskiego, jej pasją jest edukacja osób niepełnosprawnych intelektualnie. Prowadzi zajęcia dla dzieci dwujęzycznych z Zespołem Downa, Autyzmem. Lubi wyzwania jakie stawia przed nią zawód neurologopedy. Po godzinach psia mama, kocha zwierzęta pod warunkiem, że nie są pająkami.
Bartłomiej Pilarczyk
Ukończył tytuł magistra Ekonomii na Uniwersytecie Szczecińskim. Fotograf, producent i edytor wideo, inżynier dźwięku, właściciel firmy foto-wideo BARTPHOTOGRAHIC. Aktor, scenarzysta, reżyser przedstawień teatralnych. Od ponad 20 lat pracuje z dziećmi i młodzieżą. Organizator wyjazdów i wycieczek dla dzieci i młodzieży. Od 4 lat pracuje w Polskiej Szkole SEN w Dublinie, gdzie opiekuje się projektem dla młodzieży licealnej, przygotowującym ją do wymagań rynku pracy i prowadzenia własnego biznesu oraz realizacji założonych celów.