Webinar: Symultaniczno-Sekwencyjna nauka czytania – 20 lat później
23 września 2024
Prowadzenie: prof. zw. dr hab. Jagoda Cieszyńska-Rożek
Liczba uczestników: 279 osób z 30 krajów
W dniu 23 września 2024 roku odbył się niezwykle interesujący webinar pod tytułem „Symultaniczno-Sekwencyjna nauka czytania – 20 lat później”. Spotkanie prowadziła znana specjalistka w dziedzinie logopedii, psychologii oraz nauczania języka polskiego jako obcego, prof. zw. dr hab. Jagoda Cieszyńska-Rożek, której metoda nauki czytania towarzyszy dzieciom już od dwóch dekad.
Czym jest Symultaniczno-Sekwencyjna nauka czytania?
Metoda ta opiera się na założeniu, że dziecko, tak jak mowę, powinno poznawać czytanie od samogłosek, sylab i prostych wyrazów (rzeczowników i czasowników), a dopiero później przechodzić do bardziej złożonych struktur. Czytanie staje się naturalnym procesem, który wspiera rozwój mózgu, emocji i poznawania świata . Dziecko uczy się przez zabawę , eksperymentowanie i interakcje z dorosłymi .
Wpływ nauki czytania na mózg dziecka
Prof. Cieszyńska-Rożek przypomniała o ważnych odkryciach naukowców, takich jak Mark H. Johnson i Michelle de Haan, którzy w swojej pracy z 2018 roku, „Neurokognitywistyka rozwoju”, zwracali uwagę na interakcje między różnymi strukturami mózgu, które powstają podczas nauki czytania. Nauka ta nie tylko stymuluje rozwój poznawczy, ale także poprawia kompetencje społeczne i emocjonalne dziecka.
Nie bez powodu mówi się, że im wcześniej rozpoczniemy naukę czytania, tym większe korzyści zyskamy. W młodym wieku mózg przechodzi dynamiczny rozwój, a nauka czytania wspiera tworzenie nowych połączeń nerwowych . Wczesna edukacja to także trening pamięci roboczej, uwagi i kontroli poznawczej .
Jakie korzyści niesie wczesna nauka czytania?
Wczesne rozpoczęcie czytania to nie tylko trening intelektualny, ale także emocjonalny. Dziecko uczące się przez zabawę i radość czerpie korzyści z aktywacji neurotransmiterów nagrody, takich jak dopamina i serotonina . Jak podkreślają badacze J. Bauer, S. Dehaene oraz R.E Nisbett, istnieje silna zależność między czytaniem a sukcesami edukacyjnymi dziecka .
Nauka przez zabawę
Nauka czytania według prof. Cieszyńskiej-Rożek to nie tylko proces rozpoznawania samogłosek, sylab i wyrazów. Dziecko musi działać – naśladować dorosłych, malować, lepić, chować i odkrywać . Dzieci uczą się w działaniu. Sukcesy w czytaniu są naturalnym efektem tego procesu.
20 lat później – podsumowanie
Nauka czytania Metodą Krakowską® pomogła tysiącom dzieci na całym świecie. Jak się okazuje, sukces metody opiera się na współpracy dorosłego z dzieckiem, na codziennych interakcjach i aktywnym wspieraniu rozwoju dziecka poprzez rozmowę.
Dzięki tej metodzie dzieci, niezależnie od tego, czy mają zaburzenia oraz trudności edukacyjne, czy nie, mogą skutecznie budować ścieżki połączeń w mózgu, co przekłada się na lepsze wyniki w nauce i życiu .
Webinar przyciągnął 279 uczestników, co pokazuje, jak duże zainteresowanie budzi temat wczesnej nauki czytania oraz jak ceniona jest praca prof. Cieszyńskiej-Rożek. Dla wielu rodziców, nauczycieli i terapeutów było to cenne spotkanie pełne praktycznych wskazówek i inspiracji na przyszłość.
Jeśli jeszcze nie znasz Metody Krakowskiej® , warto zgłębić temat – wczesna nauka czytania to inwestycja w rozwój intelektualny i emocjonalny dziecka. Zajrzyjcie na www.centrummetodykrakowskiej.pl
Pozdrawiamy serdecznie
Zespół Fundacji EduSEN