Projekt „Indianie, Harcerze i My” jest finansowany ze środków Polsko-Ukraińskiej Rady Wymiany Młodzieży z dotacji Ministerstwa Edukacji Narodowej.
Priorytetem projektu jest wzmacnianie dialogu międzykulturowego poprzez stworzenie warunków do otwartości i wzajemnego szacunku wśród młodzieży.
Głównym celem jest rozwijanie pozytywnego stosunku do świata i ludzi poprzez rozwijanie praktycznych, przydatnych w życiu umiejętności, inicjatywności oraz umiejętności współpracy, kompetencji efektywnej komunikacji, uczenie się otwartości oraz empatii.
Grupa docelowa to 31 uczestników w wieku 16-21 lat (16 osób z Ukrainy, 15 z Polski) i 5 osób kadry.
Miejsce realizacji działań to Ośrodek Sorrento w Marianówce (Bystrzyca Kłodzka) w okresie od 6 do 13 sierpnia 2024 r.
Łączny czas trwania projektu 1.05.2024 r. – 12.09.2024r.
Maksymalna kwota przeznaczonych środków: 76 793,41 zł.
W ramach projektu planowane są działania z udziałem ukraińskiej młodzieży z zaprzyjaźnionej placówki (Liceum Perspektywa z miasta Svitlovodsk) oraz polskiej (wolontariusze i młodzieżowi liderzy Polskiego Stowarzyszenia KLANZA Oddział w Bogatyni – nieformalny partner projektu).
Program wymiany oparty jest na metodzie KLANZY, koncentrującej się na rozwijaniu pozytywnego stosunku do świata i ludzi poprzez nabywanie praktycznych umiejętności i współpracę.
Głównym tematem projektu jest inspiracja wartościami harcerzy i Indian, takimi jak dążenie do rozwoju osobistego, poznawanie otaczającego świata, kształtowanie pozytywnych wartości i umiejętności, bliskość z naturą, umiejętności życiowe, szacunek dla tradycji i kultury, przywództwo i współpraca.
Planowane są również wizyty i wspólne działania w ramach współpracy ze środowiskiem lokalnym w „Wiosce Indianskiej” oraz w Harcerskiej Bazie Obozowo-Biwakowej w Marianówce, które są naszymi dwoma głównymi punktami wymiany, stąd nazwa projektu.
Działania oparte są na metodach pozaformalnych, oddolnych inicjatywach młodzieży, projekt jest ich pomysłem, a uczestnicy będą go realizować przy marginalnym uczestnictwie moderatora.
Formuła ta jest bardzo praktyczna, ponieważ rodzi możliwość bezpośredniego kontaktu, przede wszystkim między uczestnikami i opiekunem jako moderatorem, oraz zdobywanie bezcennych doświadczeń we współpracy międzynarodowej.
Wszystko to daje szansę lepszej integracji oraz efektywnej pracy, ponieważ młodzież robi coś, co ich dotyczy, co jest ich pomysłem, a więc wywodzi się z motywacji wewnętrznej.
Ewaluacja projektu będzie przeprowadzana codziennie, a na zakończenie uczestnicy przygotują artykuł prasowy i fotorelację. Promocja projektu odbywać się będzie za pomocą portali społecznościowych oraz lokalnych mediów.
Całość projektu ma na celu rozwijanie praktycznych umiejętności, inicjatywności i pozytywnego stosunku do świata i ludzi wśród młodzieży z Polski i Ukrainy.